Hvordan skal du finne det hele hvis du vet hvor mye en viss brøkdel av det er? En lærerstudent skulle finne en mengde der hun først fant ut at 5/12 av mengden var 30. Hun finner først at 10 deler er lik 60. Så går hun en lang omvei via tidligere beregninger, der hun finner hvor mye 4/12 og 3/12 er, for så å ende opp med resultatet 72. Dette er jo riktig, men hun burde bare gått rett på sak og funnet 12/5 av 30, dvs. regnet ut
.

Dette lille eksempelet viser oss at det å regne tilbake ved å bruke den inverse brøken ikke er så opplagt som man skulle tro.
Nærmere forklaring på dette vil komme under avsnittet om å dele med brøk. Grunnen til at det er jeg omtaler som et eget punkt, er at å bli vant til denne enkle sammenhengen, er et viktig ledd i å etablere forståelse for matematikk blant skolelever. Det er nettopp det å vise fram, forklare og venne elever til å bruke slike sammenhenger, som er en av matematikklærerens viktigste oppgaver. Å bli fortrolig med at multiplikasjon og divisjon er motsatte regningsarter, bør være like godt internalisert med brøk som med hele tall.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar